OLDFIELD Mike (15.05.1953, Reading, Wielka Brytania) -
g,
mand,
bnjo,
b,
perc,
voc;
kompozytor, aranżer, autor tekstów, producent nagrań. Syn gitarzysty. Od
1967 tworzył z
siostrą Sally duet folkowy Sallyangie (nagrali wtedy m.in.
Two Ships,
Colour
Of The World i
Murder Of Children Of San Francisco). W 1968 stanął na czele zespołu
Barefeet. W 1970
przeszedł do grupy The Whole World, kierowanej przez Kevina AYERSA i Davida
Bedforda
(gruntownie wykształconego pianistę, kompozytora i dyrygenta, ucznia m.in.
Luigiego Nona).
Jesienią 1970 ukończył pracę nad roboczą wersją dwuczęściowej
kompozycji, która trzy
lata później miała mu zapewnić uznanie i popularność, zatytułowanej
pierwotnie
Opus One,
przemianowanej ostatecznie na
Tubular Bells. Początkowo nie mógł
zainteresować
niecodziennym utworem - prostym pod względem konstrukcyjnym, bardzo jednak
rozciągniętym
w czasie - żadnej spośród brytyjskich firm fonograficznych. Dopiero Richard
Branson,
zafascynowany muzyką Oldfielda właściciel kilku sklepów z płytami i studia
nagraniowego
Virgin - Manor zdecydował się na wydanie [2]. Utworzył w tym celu firmę
firmę Virgin, która
później rozrosła się do rozmiarów potężnego koncernu Virgin Group,
skupiającego m.in.
wytwórnię filmową, linię lotniczą, i agencję turystyczną.
Oldfield posłużył się w utworze techniką wariacyjną - wysnuł
Tubular
Bells z kilku
urokliwych motywów i tematów, nierzadko ludowego pochodzenia (w zakończeniu
wykorzystał
Sailor's Hornpipe). O atrakcyjności dzieła zadecydowała przede wszystkim
bogata, pomysłowa
instrumentacja; kompozytor w interesujący sposób zastosował m.in. gitary o
odmiennym
brzmieniu, wiele instrumentów klawiszowych (z pominięciem jednak
syntezatorów) o
raz
perkusyjnych (np. tytułowe dzwony rurowe). Większość partii wykonał sam,
choć w studiu
towarzyszyli mu: Viv Stanshall (jako mistrz ceremonii zapowiadający
poszczególne sola
instrumentalne w części pierwszej), Jon Field -
fl, Tom Newman -
g, Lindsay
Cooper -
b, Steve
Broughton -
dr, Mundy Ellis -
voc i Sally Oldfield -
voc. Fragment
Tubular
Bells wykorzystany
został w głośnym filmie grozy
The Exorcist (1973, reż. William Friedkin; na
wideokasetach pt.
Egzorcysta). Zafascynowany kompozycją David Bedford przygotował symfoniczną
wersję,
nagraną w 1974 przez The Royal Philharmonic Orchestra pod jego batuta i z
udziałem Oldfielda
-
g. Przedstawił też własne
Varations On A Rhytm By Mike Oldfield na
osiemdziesiąt cztery
instrumenty perkusyjne. Dyskotekową wersje utworu zaproponowała w 1988
nowojorska grupa
Book of Love.
Dwie następne płyty zawierały utwory podobnie skonstruowane, o
równie przejrzystym
rysunku melodycznym, wyraźniej nawiązujące do folkloru wysp brytyjskich, a
niekiedy też do
muzyki greckiej lub afrykańskiej. Brzmienie kompozycji
Hergest Ridge i
Ommadawn
(zakończonej piosenką
On Horseback z tekstem współautorstwa Williama
Murraya) stało się
bogatsze dzięki użyciu różnych instrumentów dętych, smyczkowych i
klawiszowych (także
syntezatorów). W nagraniach z tego okresu uczestniczyli m.in. June Whiting
-
ob, Lindsay
Cooper -
ob, Ted Hobart -
tp, Don Blakeson -
tp, Paddy Moloney -
ludowe
instrumenty dęte, David
Strange -
clo, Chili Charles -
dr, Pierre Moerlen -
kotły, grupa
afrykańskich instrumentów
zespołu Jabula oraz Sally Oldfield -
voc, Clodagh Simonds -
voc i chór
dziecięcy. Aranżerem
partii instrumentów smyczkowych oraz zespołowych partii wokalnych był
Bedford.
Album [10-11] wypełniła kompozycja
Incantations, zwracająca uwagę
symfonicznym
rozmachem i bogata w motywy zaczerpnięte z muzyki dawnej. W tym
czteroczęściowym
utworze Oldfield wykorzystał fragmenty tekstu
Pieśni o Hajawacie Henry'ego
Longfellowa (w
wykonaniu chóru) oraz
Hymn to Diana Bena Johnsona (w wykonaniu Maddy Prior i
chóru). Do
nagrania kompozycji zaprosił m.in. Sebastiana Bella -
fl, Mike'a Lairda -
tp, Moerlena -
dr,
vib
(wariacje perkusyjne w
Incantations Part 4, członków zespołu Jabula i jak
zwykle swą siostrę,
Sally -
voc.
Aż do końca lat siedemdziesiątych unikał estrady (jeden z wyjątków
stanowiło publiczne
wykonanie
Tubular Bells 25 czerwca 1973 w londyńskim Queen Elizabeth Hall z
zespołem, w
którego składzie znaleźli się m. in. trzej znani gitarzyści: Mick Taylor,
Steve HILLAGE i Fred
Frith). W pierwszą w karierze, dwumiesięczną podróż koncertową (po Europie
Zachodniej)
wybrał się w marcu 1979. Towarzyszyli mu m.in. Pete Lemer -
k, Tim Cross -
k, Nico Ramsden -
g, Phil Beer -
g, Pekka Pohjola -
b, Moerlen -
dr,
perc, Prior -
voc, oraz
chór i orkiestra pod
dyrekcją Bedforda. Zapisem występów był album [12-13]. Zawierał m.in.
Tubular Bells w wersji
wzbogaconej pod względem brzmieniowym i ekspresyjnym, skrócone i bardziej
spójne
opracowane
Incantations oraz utwór
Guilty, oparty na dyskotekowych rytmach,
w wersji
studyjnej znany z wydanego wcześniej singla.
Zgodnie z zapowiedzią "Włączenia się do tego, co dzieje się we
współczesnej muzyce
rockowej, rozrywkowej, na płytach następnych, nagranych z udziałem Bedforda,
Crossa,
Moerlena oraz takich muzyków jak David Hentschel -
k,
perc, Rick Fenn -
g,
Phil Spalding -
b,
Simon Phillips -
dr,
perc, Phil COLLINS -
dr,
perc, Morris Pert -
dr,
perc i
Mike Frye
dr,
perc,
Oldfield przedstawił repertuar o ostrzejszym niż dotychczas brzmieniu i
większej
intensywności muzycznej. Nadal były to głównie kompozycje rozbudowane,
zazwyczaj o
wariacyjnej formie, np.
Taurus I z [15] ,
Taurus II z [16],
Crises z [17],
The Wind Chimes z [22],
Amarok z [24] oraz
Music from the Balcony z [25]. Podobny charakter miał
przedstawiony na
[14] cykl w pięciu częściach:
Airborne,
Platinum,
Charleston,
North Star,
Platinum Finale
(współtwórcą ostatniego fragmentu był Philip Glass), wzbogacony m.in. o
elementy jazzu.
Wśród utworów krótszych zwracały uwagę m.in.
Conflict (afrykańskie
brzmienia, cytat z
Badinerie z II Suity orkiestrowej Johanna Sebastiana Bacha) i
Mount Teide
(porywająca partia
perkusji w wykonaniu Carla Palmera).
Oldfield przedstawił w tym okresie także wiele chwytliwych piosenek,
w których
stosował zwroty melodyczne charakterystyczne dla swojego stylu. Sam śpiewał
rzadko
(
Crises,
Make Make,
No Dream,
Mr Shame,
Gimme Back,
Heaven's Open), toteż do
wykonania
poszczególnych utworów zapraszał wokalistów: Wendy Roberts (
Into
Wonderland), Maggie
Reilly, (
Family Man,
Moonlight Shaddow,
Foreign Affair,
To France,
Crystal
Gazing), Jona
ANDERSONA (
In High Places,
Shine), Rogera Chapmana (
Shadow On The Wall),
Barry'ego
Palmera (
Crime Of Passion,
Poison Arrows,
Discovery,
Saved By A Bell), Anitę
Hegerland
(
Pictures In The Dark,
North Point,
The Time Has Come), Bonnie TYLER
(
Islands), Kevina Ayersa
(
Flying Starts), Maxa Bacona (
Magic Touch), Nikki Bentley (
Earth Moving).
Sparafrazował otwory
znane z repertuaru zespołów The SHADDOWS (
Wonderfull Land) i ABBA
(
Arrival), nagrał
melodię z programu telewizyjnego dla dzieci
Blue Peter, Piosenkę George'a
Gershwina (
I Got
Rhytm) oraz uwerturę Gioacchina Rossiniego z opery
Wilhelm Tell (
William
Tell Overture). Dał
się też poznać jako twórca muzyki filmowej. Swoimi kompozycjami zilustrował
m.in. telewizyjny
The Space Movie (1979, reż. Tony Palmer) i
The Killing Fields (reż. Roland
Joffe, np. liryczny,
orkiestrowy,
Pran's Theme, efektowne
Requiem For A City na chór chłopięcy i
orkiestrę oraz
kilka miniatur o programowym charakterze, a wśród nich
Evacuation,
Capture i
Execution -
wszystkie trzy na instrumenty elektroniczne)
Jako muzyk sesyjny, a także producent nagrań, współpracował m.in. z
Ayersem, Lolem
Coxhillem, Robertem WYATTEM, Tomem Newmanem, Pekką Pohjolą, Bramem
Tschaykovskim,
zespołami The Edgar Broughton Band, Henry Cow, GONG i The SKIDS.
Albumy [6-9] i [20-21] miały charakter retrospektywny, w zestawie
[6-9] oprócz
Tabular
Bells,
Hergest Ridge i
Ommadawn w wersjach poprawionych, ponownie
zmiksowanych,
znalazły się m.in. fragmenty utworów Bedforda, które Oldfield ozdobił
partiami gitarowymi
(
Extract From Star's End,
The Rio Grande,
Pheacian Games), oraz dwa ludowe
tańce, wcześniej
wydane na singlach (
In Dulci Jubilo,
Portsmouth). W
[1] "Sallyangie: Children Of The Sun", 1968, [2] "Tubular Bells", 1973, [3]
"Hergest Ridge", 1974,
[4] "The Orchestral Tubular Bells", 1975, [5] "Ommadawn", 1975, [6-9]
"Boxed", 1976, [10-11]
"Incantations", 1978, [12-13] "Exposed", 1979, [14] "Paltinum", 1979, [15]
"QE2", 1980, [16]
"Five Miles Out", [17] "Crises", 1983, [18] Discovery, 1984, [19] "The
Killing Fields", 1984, [20-
21] "The Complete Mike Oldfield", 1985, [22] "Islands", 1987, [23] "Earth
Moving", 1989, [24]
"Amarok", 1990, [25] "Heaven's Open", 1991
[1] Transatlantic, [2] - [25] Virgin